Väntar

2012-08-03 @ 17:20:35
Dagarna rullar på och jag har bara färre och färre timmar kvar här hemma i Sverige. De sista dagarna har jag inte gjort något annat än att träffa vänner. Det känns som att tiden jag har kvar här hemma är för kort, som att jag inte kommer att hinna med att träffa alla, och göra de där typiska svenska sakerna en sista gång. Jag planerar avskedsfester och gör vad som känns som hundratals ärenden. Packningen är något jag ännu inte har börjat med. Känns som att jag borde ha börjat vid det här laget, så skall se till att få lite gjort under helgen. Har skrivit en lååång lista, men jag anar att inte ens hälften av det som borde stå med faktiskt gör det. Så mycket som skall göras på så kort tid. Fast ändå känns det som att den "korta tiden" är för lång. Mina vänner har redan åkt iväg och lever loppan på camp. Och här hemma sitter jag. Jag är otålig, orkar inte vänta. Vill åka nu, samtidigt som jag inte vill åka förrän om en månad eller två. Jag är redo för att åka nu, fast ändå inte. Är man någonsin redo för att lämna hela sitt liv? Jag tror inte det. Men jag har funderat, pratat, tjatat, fantiserat om detta i så många år nu. Jag har läst alla bloggar, alla broschyrer, gått på möten och träffar och gjort det mesta för att veta ALLT om hur det är att vara utbytesstudent. Så, ja, på något sätt är jag nog ändå så redo man kan bli. Det finns inget mer att läsa om eller lyssna på, allt är bara repetition. Det enda som fattas är min egen upplevelse.

Även om det mesta jag gör just nu är att stressa runt mellan vänner och annat pyssel, så är det vänta jag gör mest av allt. Jag väntar på att jag ska få min flygbiljett, jag väntar på svar från min värdfamilj, jag väntar på svar från andra utbytesstudenter och jag väntar fram för allt på dagen med stort D, dagen då jag åker. Medan jag väntar ser jag den svenska sommaren (vänta, vilken sommar?) långsamt tonas bort och lämna tydliga spår av höst. Luften är så där krispig, bladen börjar gulna, rönnbären har kommit och affärerna är fullproppade med höstmode. Känns som att hösten redan är här. Och då känner jag ännu mer att jag är redo för att åka. Jag vill ha en paus från allt det som hösten innebär här i Sverige. Det enda jag är lite ledsen att jag missar med hösten är de fina och mysiga kläderna som finns då. Men just nu är jag så trött på allt det andra att en paus är det bästa som kan hända mig. Värme och sol i tio månader är det jag drömmer om.

Åh, jag är så taggad, så spänd, så förväntansfull (ajaj, det skall man inte vara enligt EF), så nervös, så glad, så rädd. Alla känslor är maxade. Konstigt att man kan vara så rädd och så taggad för något på samma gång. Kan bara tänka mig hur det kommer att kännas sista dagen hemma. Men jag är trött på att vänta nu.

Jag är redo. Tror jag.

Kommentarer
Postat av: Clara Ringqvist

Tack snälla du! Vet inte vad blusen heter men den kommer från Odd Molly! Hoppas att du får ett toppenår!

2012-08-05 @ 07:18:16
URL: http://clararingqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0